Svetovno prepoznani umetnik Leon Zakrajšek je dobršen del življenja posvetil raziskovanju japonske kulture s poudarkom na tradicionalnih slikarskih in grafičnih tehnikah, je lavreat prestižne štipendije japonske vlade leta 1997, predstavnik JPA japonskega grafičnega združenja za japonske razstave v Evropi in edini tujec s članstvom v omenjenem združenju.
Na našem podcastu KOOB Sessions lahko prisluhnete pogovoru z avtorjem o tem, kakšen je odnos med učiteljem in učencem, o ljubezni in zaupanju, o strogih pravilih in discipliniranju duha, o tradiciji in nadaljevanju tradicije ter o velikem spoštovanju do učitelja Yukia Reia, ki mu je razstava posvečena.
OJIGI
Najprimernejši prevod japonske besede ojigi je morda priklon. V spoštljivem odnosu do soljudi na Japonskem obstaja klanjanje in prikloni so v japonski tradiciji obvezen vsakodnevni ritual, so številni in niso samo del bontona, pač pa imajo tudi svoje stopnje in načine, kako s pravilnim poklonom pokazati spoštovanje, čast ali zahvalo osebi, ki se ji klanjamo. V nekem smislu prikloni sledijo nevidnim japonskim kastam, ki še vedno obstajajo in se v mnogih dogodkih in ritualih, pa tudi v vsakdanjem življenju, zrcalijo v obnašanju ljudi.
Klanjanje je sestavni del vsakdana in pozdrava svojih domačih, znancev, prijateljev, učiteljev, prav tako pa je to oblika pozdrava in izraza spoštovanja v borilnih veščinah, v službenem okolju in v širšem družabnem življenju vse do znanih osebnosti in predstavnikov države, pa tudi pred templji in božanstvi vse do cesarja.
Pravilni poklon je zelo zahtevna figura z natančno določeno držo telesa, glave, rok in usmerjenosti pogleda ter zahteva dolgoletno učenje, vajo skozi ponavljanje in prakso.
To besedo sem uporabil za opis mojega odnosa do velikega japonskega lesorezca in profesorja Yukia Reia (1928–2003). Njemu pripada moj »Ojigi-saikeirei« kot zahvala in poklon človeku, ki mi je odprl vrata v velike skrivnosti japonske umetnosti ter me sprejel in vodil po poti polne tradicije in veščin, ki so redkokdaj dosegljive – še posebno tujcem. Bil je moj mentor in mi je dovolil, da sva bila tudi prijatelja. Yuki Rei je organiziral mojo prvo samostojno razstavo v Yokohami in mi do svoje smrti dajal dragocene nasvete.
Imel sem neizmerno srečo in privilegij, da me je leta 1997 prav njemu predstavil veliki japonski grafik in profesor Harumi Sonoyama, sicer litograf, moj mentor in dolgoletni prijatelj. Profesor Yuki Rei me je sprejel za svojega učenca in tako se je zame začelo čudovito potovanje v skrivnosti japonskih grafičnih tehnik in kulture.
Yuki Rei je predstavnik tradicionalnega japonskega lesoreza mokuhanga. Najbolj enostavna obrazložitev te starodavne tehnike bi bila morda odtiskovanje akvarela. Yuki Rei je bil eden redkih iz svoje generacije, ki je v tradiciji, ki jo Japonci brezpogojno spoštujejo, izbral svojo pot in jo izvajal na svojstven, povsem originalen način. V starodavno tehniko lesoreza je vnesel veliko novosti, od kadriranja formata lesene plošče s primesmi zahodnega načina dela v lesorezu, uporabe barvnih prehodov v tisku bokashi, ki velja za vrhunec mojstrstva, mešanja principov tiskanja z japonskimi pigmenti in zahodnimi oljnimi barvami, do izdelave unikatnega orodja za rezanje in odtiskovanje japonskega lesoreza. Prvič v tisočletni tradiciji japonskega lesoreza je umetnik izdelal svoj baren (tradicionalno orodje iz bambusovega lista za odtiskovanje lesoreza, s katerim se drgne po zadnji strani japonskega papirja washi). Njegov baren je bil popolna novotarija ne samo po videzu in materialu, pač pa tudi po tehničnih zmožnostih. S tem je vnesel povsem nov princip dela.
Yuki Rei je bil »renesančni« tip umetnika. Bil je zelo dober poznavalec tehnologij in zahodnega slikarstva, izumitelj in raziskovalec novih principov dela v tiskarskem smislu. Takoj sva se ujela in do mene je bil nekako zelo očetovski, izkazoval je največjo mero potrpežljivosti ob dejstvu, da sem prišel iz kaotičnega zahodnega sveta. Menil je, da je umetnost v zahodnem svetu izgubila stik z naravo in zašla v slepo ulico.
Učne ure pri njem so bile polne znanja in veščin, ki so tujcem nedostopne in se jih ne da prebrati v nobeni knjigi ali se jih mimogrede naučiti. Postopek dela skozi odnos mojster–učenec temelji na starih cehovskih pravilih in se prenaša iz globoko ukoreninjene tradicije prejšnjih dob in znanj preko mentorja na učenca.
Gre za piramidalni sistem, ki umešča učenca kot mojstrovega naslednika v dolgo verigo imen in znanj, ki se prenašajo iz roda v rod. Na ta način namreč poteka predajanje in sprejemanje tradicionalnih veščin na Japonskem in velja za Japonce.
Ko sem leta 1997 prišel študirat na Japonsko, smo bili tuji študenti zelo redki in smo se izobraževali predvsem v zasebnih mojstrskih delavnicah. Zasluga za to, da sem dobil možnost spoznati Japonsko in mnoge japonske mojstre, gre v prvi vrsti profesorju Harumiju Sonoyami, ki me je predstavil Fumiu Kitaoki (1918–2007), starosti japonskih grafikov in zadnjemu predstavniku »Sosaku hanga« ter velikemu lesorezcu in študentu še večjih mojstrov, kot sta bila Koshiro Onichi (1891–1955), ki je bil oče gibanja Sosaku hanga, in Un‘ichi Hiratsuke (1895–1997). Fumio Kitaoka je bil eden prvih japonskih avtorjev, ki so odšli študirat umetnost na zahod, in sicer na Ecole des Beux Arts v Parizu, kjer je študiral zahodnjaške tehnike, predvsem lesorez, kasneje pa je bil tudi profesor v Združenih državah Amerike, med drugim na slovitem Pratt Institute v New Yorku.
Ta plejada Mojstrov nad Mojstri mi je dala neprecenljivo znanje in nov vpogled v umetniško izražanje in razumevanje principa nastanka likovnega dela na vzhodu in odnosa vzhod–zahod v likovni praksi.
Kot je on odšel po znanje na zahod, tako sem jaz odšel na vzhod in krog se je zaključil.
Vse te dragocene izkušnje in znanja zdaj še naprej razvijam in mešam med seboj v nov, lasten likovni jezik, ki se je po japonski izkušnji popolnoma spremenil. Imel sem zares veliko srečo za ta blagoslov, za to izkušnjo. Zahvala gre vsem omenjenim profesorjem v tem zapisu in še mnogim drugim japonskim umetnikom, ki sem jih v štiridesetletnem potovanju v japonsko umetnost srečal, se z njimi družili in delal.
Posebno zahvalo dolgujem tudi združenju Nihon Hanga Kyoukai, JPA Japan Print Association, japonskemu grafičnemu združenju, ki me je sprejelo v svoje vrste in me ves čas podpiralo in bogatilo.
Leon Zakrajšek
Zagreb, 20. 4. 2023
***
Leon Zakrajšek, 26. 3. 1962, Ljubljana, Slovenija
Education / Izobraževanje
1977–1981, Srednja šola za oblikovanje, Ljubljana
1982–1986, Akademija likovnih umetnosti, Ljubljana
1988, Centre Internacional de Recerca Grafica, Calella, Španija
1997–1998, Štipendija japonske vlade Bunka-sho, dela v delavnicah pri mojstrih: Harumi Sonoyama, Fumio Kitaoka in Yuki Rei
Exibitions / Razstave
150 samostojnih razstav
v Avstriji, na Hrvaškem, v Kanadi, na Kitajskem, v Franciji, v Nemčiji, na Irskem,
v Izraelu, v Italiji, na Japonskem, v Srbiji in v Sloveniji
250 skupinskih razstav
v Aziji, Afriki, Evropi, Severni in Južni Ameriki
Major international exibitions / Izbor mednarodnih skupinskih razstav
International Ex libris exhibition 750 years of Kamnik, 1979, Kamnik, Slovenija
Collegium Artisticum Zajedno 85, 1985, Sarajevo, Bosna in Hercegovina
Studentski grad Zajedno 85, 1985, Beograd, Srbija
Tutav International students prints, Turkish grand national assembly, 1985, Ankara, Turčija
Auction Jugoplastika, 1987, Split, Hrvaška
14th International Print Exhibition, 1988, Yokohama, Japonska
Cadaques, 9th Mini Print International, 1989, Španija
Yokohama, 15th International Print Exhibition, 1989, Japonska
The 9th MPIC, 1990, Barcelona, Španija
The 9th MPIC, 1990, Toulouse, Francija
5th Annual International Exhibition of Miniature Art, 1990, Toronto, Kanada
10th Mini Print International, 1990, Cadaques, Španija
16th International Print Exhibition, 1990, Yokohama, Japonska
Komplot, International Prints Exhibition, 1990, Horny Smokovec, Slovaška
Presov, Komplot, City Gallery, International Prints, 1990, Slovaška
Kulturbiesel Bierjokl, Aukcia ABCD, 1990, Celovec, Avstrija
Museo de Gava, the 10th MPIC, 1990, Barcelona, Španija
Likovni Salon Tribine Mladih, International Exhibition 4+2+1, 1990, Novi Sad, Srbija
1st Kochi InternationalTriennial Print Exhibition, 1990, Ino-cho, Japonska
7th Triennial of Yogoslavia Printmaking, 1990, Bitola, Severna Makedonija
Galerija Likovnih Susreta, Slovenska grafika, 1991, Subotica, Srbija
3rd International Triennial of Art Against War, 1991, Majdanek, Poljska
1st Annual International Miniprint Exhibition, 1991, Napa Valley, Združene države Amerike
11th Mini Print International, 1991, Cadaques, Španija
Honolulu University Hawai, 11th MPIC, 1992, Honolulu, Združene države Amerike
Internazionala di Grafica Carta Colore, 1992, Udine, Italija
Die Slowenische Bildende Kunst Heute, 1992, Bonn, Nemčija
17th Interbational Print Exhibition 17th, 1992, Yokohama, Japonska
6th Busan Biennial of Prints, 1992, Busan, Koreja
Yokohama Print Auction, 1992, Yokohama, Japonska
12th Mini Print International, 1992, Cadaques, Španija
1st International Graphic Biennale, 1993, Maastricht, Nizozemska
1st International Mini Print Exhibition, 1993, Maribor, Slovenija
1st Egiptian International Print Triennale, 1993, Cairo, Egipt
2nd Kochi International Triennial Print Exhibition, 1993, Ino-cho, Japonska
13th Mini Print International, 1993, Cadaques, Španija
62nd Exhibition of Japan Print Associatio,n 1994, Tokyo, Japonska
3e Triennale Mondiale D‘Estampes Petit Format, 1994, Chamalieres, Francija
2a Biennale Internazionale d‘Arte Moderna Contemporanea, 1995, Sassari, Italija
1st International Art Biennale, 1995, Valleta, Malta
1st International Mini PrintTriennial, 1995, Tokyo, Japonska
1st International Triennial of Graphic Art, 1995, Sofia, Bolgarija
2nd International Aquarel Biennial, 1995, Kamnik, Slovenija
Hanshin Awaji Kobe Art Aid Donation by Leon Zakrajsek, 1998, Osaka, Japonska
66th Exhibition of Japan Print Association, 1998, Tokyo, Japonska
Casa Sperlari, 1a Rasegna Internazionale dell Incisione, 1999, Cremona, Italija
Peceheria Vecchia, Rassegna Internazionale d Incizione Contemporanea, 1999, Este, Italija
Y2K International Exhibition of Prints, 2000, Taipei, Tajska
Y2K International Exhibition of Prints, 2000, Tokyo, Japonska
Imperial Hotel, 10th anniversary of diplomatic relationship Slovenia-Japan, 2001, Tokyo, Japonska
Grabado Bianco&Nero, 2002, Cancun, Mehika
1a, 2a, 3 a Rasegna Internazionale di picolo formato, 1999, 2001, 2003, Cremona, Italija
Reflection 21 »Shoku-Hatsu«, Space TAA, 2004, Tokyo, Japonska
Exibition of HAN 17, Iwasaki Museum, 2005, Yokohama, Japonska
Vespolete, Donazione Dino Formaggio, Museo A. Melandra, 2005, Italija
Balkan Bez Granica, 2006, Banja Luka, Bosna in Hercegovina
M.I, .C.R.O. In Cartis International, 2007, Roma, Italija
6th Lessedra World Art Print Annual, 2007, Sofia, Bolgarija
3rd International Art Biennale, 2008, Peking, Kitajska
Con-Sum »Et in Barbaria Ego«, 2009, Dusseldorf, Nemčija
2nd NBC Tokyo International screen Print Biennial, 2009, Tokyo, Japonska
Artist in residence Guanlan selection, Jin Be Culture Center, 2009, Makav,
Artist in residence Guanlan selection, Hong Kong Cultural Centre, 2009, Hong Kong,
Artist in residence Guanlan selection, Government Building of Shenzen, 2010, Shenzen, Kitajska
Kuća Đure Jakšića, XIV međunarodna izložba Široka Staza, 2010, Beograd, Srbija
Elle Decor Sajam Stanovanja, 2010, Zagreb, Hrvaška
9th Lessedra World Art Print Annual, 2010, Sofia, Bolgarija
Keerqin Art Museum, Selected works from Gualan Print Base, 2010, Keerqin, Kitajska
Galerija Stancic, 2011, Zagreb, Hrvaška
»CIGE«, China World Trade Center, Art Channel, 2011, Peking, Kitajska
»Art Beijing« China Agricultural Ehxibition Center, 2011, Peking, Kitajska,
Budapest Gallery, The Challange of the Cravat, 2011, Budimpešta, Madžarska
Instituto Cultural de Providencia, 2011, Santiago, Čile
3rd NBC Tokyo International screen Print Biennial, 2011, Tokyo, Japonska
11th Lessedra World Art Print Annual, 2012, Sofia, Bolgarija
MGLC, Odtisi in vtisi, 2012, Ljubljana, Slovenija
Muzej svremene umjetnosti Istre, 2013, Pula, Hrvaška
Vila Manin, La Maggia dell arte, 2014, Passariano di Coidroipo, Italija
GSA Galerie, Slovenija-The Netherlands/10:10, 2014, Hilversum, Nizozemska
17th International Fine Arts Colony, 2014, Ljubljana, Slovenija
6th Miniprint Internacional Rosario 2014, Rosario, Argentina
1. Likovna kolonija Kresimir Ledic, 2014, Mostar, Bosna in Hercegovina
Die Magie der Kunst, Kunstlerhauss, 2015, Dunaj, Avstrija
Magija umjetnosti, Gliptoteka, 2015, Zagreb, Hrvaška
Bienal do Douro i Global Print, 2015, Alijo, Portugalska
7th International Graphic Art Biennial, 2015, Split, Hrvaška
Evropean Parliament, Academia Cravatica Exhibition, 2015, Strasbourg, Francija
Tel Aviv, Cultural Exchange Izrael-Slovenija, Office in Tel Aviv Gallery, 2016, Izrael
3. Mednarodni grafični Valvasorjevi dnevi, 2016, Bogenšperk, Slovenija
HAN 17& Leon Zakrajsek, Inoac Ginza Gallery, 2016, Tokyo, Japonska
84 th Exhibition of Japan Print Association, 2016, Tokyo, Japonska
Likovni krug 1952-2017-Art Expo, 2017, Novi Sad, Srbija
Cultural Center Cologne-Muhlheim, 2017, Koln, Nemčija
Municipal Museum, 2017, Nassau, Nemčija
Cultural Center Haus Eberhard, 2017, Diez, Nemčija
International prints exchange, 2017, Wroclaw, Poljska
11th Biennial Miniature Print Norwalk CT, 2017, Norwalk, Združene države Amerike
11th BIMPC, Bendheim Gallery, 2017, Grenwich, Združene države Amerike
HAN 17 Print exhibition, Inoac Ginza Gallery, 2017, Tokyo, Japonska
HAN 17 Tokyo print Association exhibition, Art Museum, 2018, Osijek, Hrvaška
9th Triennial of graphic art ITG Bitola, 2021, Bitola, Severna Makedonija
HAN 17 Print exhibition, Inoac Ginza Gallery, 2018, Tokyo, Japonska
Small size works, Yoseido Gallery, 2018, Tokyo, Japonska
Art Museum, Tribuna Graphic X Edition, 2019, Cluj-Napoca, Romunija
World Wide Prints, 2020, Caerano di San Marco, Italija
2nd International Triennial of Graphic Art, 2020, Livno, Bosna in Hercegovina
3rd Mini Print Internacional Cantabria, 2020, Santander, Španija
Monsoon Printmaking 2020 Bindu Space, 2020, Khatmandu, Nepal
Galerija Malih Formata, 2020, Bol na Braču, Hrvaška
Iwasaki Museum, Exhibition of printmaking association HAN 17, 2020, Yokohama, Japonska
Collection of MPCantabria, Cervantes Institute, 2021, Bordeaux, Francija
88th Exhibition of Japonska Print Association, 2021, Tokyo, Japonska
10th Triennial of graphic art ITG Bitola, 2021, Bitola, Severna Makedonija
Skyline International Exhibition, A60 Contemporary Art Sace, 2021, Milano, Italija
Skyline International Exhibition Villa Venino, 2021, Novate Milanese, Italija
5th Global Print 2022, 2022, Alijo, Portugalska
Mini Print Cantabria Collection, UMCS University Art Gallery, 2022, Lublin, Poljska
Međunarodna izložba grafike Svjetove nadilazimo, 2022, Velika Gorica, Hrvaška
International print exhibition O.R.I.E.N.T., 2023, Cluj Napoca, Romunija
Liceo Scientifico Grassi Mostra Internacionale, 2023, Latina, Italija
Expozitie de Arta O.R.I.E.N.T., 2023, Sangeorz Bai, Romunija
90th Exhibition of Japan Print Association, 2023, Tokyo, Japonska
Professional activities / Profesionalne aktivnosti:
Since 1987, Member of the Slovenian Fine Artists Society
1996, Director of Japan Print Association, 100 Members Exhibition, Škofja loka, Slovenia
Since 1998, Member of Kamakura Print Collection, Japan
1999–2005, Member of the Scientific Committee and Selector »L‘Arte e il Torcio« Cremona, Italy
2002, Organizer of HAN 17 Tokyo Printmaking Association Exhibition, Ljubljana, Slovenia
2003, Chairman of Printmaking Department of Slovenian Fine Artists Society
Since 2003, Honorary Member Tokyo Print Association HAN 17, Japan
Since 2004, Honorary Member Likovni Krug Petrovaradin, Novi Sad, Serbia
2009, Artist in Residence Guanlan Print Base, China
2007, 2010, 2012, Jury Member and Selector, Sofia Lessedra International Exhibition, Sofia, Bulgaria
2010, Artist in Residence Art Channel Gallery 978, Peking, China
2014, Chairman of Foregin Executive Committee of JPA Japan Print Assciation Exhibitions in Europe,
2015, Chairman of Exhibition, 33 Contemporary Japanese Printmakers Exhibition in Dubrovnik, Croatia
2017, Chairman of Exhibition, 50 Members Japan Print Association, Gliptoteka HAZU, Croatia
2018, Chairman of Exhibition, HAN17 Tokyo Print Association and Harumi Sonoyama, Art Museum, Osijek, Croatia
2020, Selector for Japanese Artist, 2nd International Triennial of Graphic Art, 2020, Bosnia and Hercegovina
2022, Member of HDLU, Croatian Association of Fine Arts
2022, Chairman and Curator of Contemporary Japanese Printmakers Exhibition Gallery Sv. Kerševan, Šibenik, Croatia
2022, Special Overseas Member of JPA Japan Print Association
2023, Curator of Italijan Printmakers Exhibition, Bale-Valle, Croatia
Awards / Nagrade
1986, Grand Prix for print, 19th Yugoslav Art Academys Workshop, Ivanjica, Jugoslavija, Purchase Award VI. Extempore, Ljubljana, Slovenia
1987, Purchase Award VII. Extempore, Ljubljana, Slovenia
1988, Purchase Award VIII. Extempore, Ljubljana, Slovenia
1990, 1st Kochi Triennial Exhibition of Prints, Purchase Award, Ino cho, Japan
1994, Parchemin D‘honneur, 3e Triennale Mondiale D‘estampes petit format Chamalieres, France
1995, Diploma D‘onore, 2a biennale Internazionale d‘arte moderna Contemporanea, Europa unita 94/95, Sassari, Italy
Distinction Award, 1st International Art Biennale Malta, Malta
Sudeto Premio, Grand Premio 100 Nominations, Sassari, Italy
1996, Cavaliere Del Arte, Sassari, Italy
1997, Bunka-cho Fellowship, Japanese Governament Art Award, Tokyo, Japan
2009, Honorable Mention, 2nd NBC Tokyo International Print Biennial, Tokyo, Japan
2014, Artist on Globe, Zagreb, Croatia
2016, Japan Foreign Ministers Commendation, Tokyo, Japan
2017, Speedball Purchase Award, 11th Biennial International Miniature Print Norwalk CT, U. S. A.
2018, Artist in Globe, Zagreb, Croatia
Special Award, 9th International Triennial of Graphic Art Bitola, North Macedonia
2021, Honorary and Special Award, 10th International Triennial of Graphic Art Bitola, North Macedonia
www.leon-zakrajsek.eu