POLETJE '91 / Poletje '91
Žiga Virc / Slovenija / 2021 / 72 min / slovenščina / distribucija: Studio Virc
Arhivski dokumentarec prinaša nov in neobremenjen vpogled v vsakdanjik prebivalcev Slovenije na križišču zgodovine. Film, nastal s pomočjo obsežne akcije, v kateri so ljudi povabili, naj jim pošljejo svoje domače posnetke, postavi gledalca v avdiovizualni časovni stroj in ga ponese v kaotično obdobje pred in med osamosvojitvijo Republike Slovenije ter po njej.
***Po ogledu filma bo pogovor z režiserjem Žigo Vircem, ki ga bo vodila Anuša Gaši.
festivali, nagrade Festival slovenskega filma; DOKUDOC Maribor
kritike
»Na posnetkih, označenih z datumi snemanja, vtisnjenih z videokamero, se v filmu Poletje ’91 od poznega leta 1990 do poletja 1992 odvijejo pevski nastopi, izbor za mis Koroške, rojstni dnevi, poroke in druga praznovanja, pa tudi družbeno pomembni dogodki – plebiscit, razglasitev samostojnosti, desetdnevna vojna z oznanili bombnih napadov, odhodov na služenje v Slovensko vojsko in prihodov tankov JLA.
Gre za obdobje, ki se na takšen ali drugačen način zrcali v zavesti večine prebivalcev in prebivalk Slovenije. Glede na razdvojenost slovenske družbe trideset let pozneje je tveganje, da bi pripoved o tem času zapadla v eno ali drugo ideološko smer, gotovo veliko. Pripoved, izoblikovana iz domačih posnetkov prebivalcev in prebivalk, je s tega vidika morda še najvarnejša izbira. Tako se izriše povsem drugačna Slovenija, kot o njej razmišljamo danes; Slovenci so v njej videti kot popolnoma drug narod. S tem mislim na množično udeležbo na plebiscitu volivcev in volivk vseh starosti, ki nakazuje močno osebno vpetost v družbeno dogajanje in ki se nato nadaljuje z odzivi med desetdnevno vojno, ko vidimo, kako ljudje z lastnimi vozili in telesi zaustavljajo tanke. Slišimo, da je tukaj naše ozemlje, pa verze o tem, kako smo ‘na Slovenskem mi gospodar’. Zdi se, da so trenutki, ki jih prikazujejo ti posnetki, nekako še najbližje ‘slovenskim sanjam’, če so te kdaj sploh obstajale, in jih kot take prežema grenko-sladka nostalgija.«
– Tina Poglajen, Radio Slovenija
»Osrednji del filma so morda res vojni dogodki, videni skozi prizmo udeležencev in opazovalcev, toda Virc daje hkrati vedeti, da se je v tistem obdobju dogajalo tudi vsakdanje življenje, iz katerega nastanejo ‘male zgodovine’, pa čeprav v senci ‘velike zgodovine’.«
– Marko Stojiljković, Cineuropa